Qrisa™ är ett verktyg som stödjer såväl stora som små organisationer i hanteringen av incidenter och kriser. Systemet är flexibelt och anpassningsbart till er verksamhets unika behov.
Qrisa™ är en webbaserad lösning med tillhörande mobilapplikation som gör det möjligt att kommunicera och krisleda snabbt och effektivt. Systemet kan användas i det fysiska krisledningsrummet, på distans (distribuerat) och på språng.
Metodiken som plattformen bygger på kan tillämpas på allt från vardagskriser till samhällsstörningar och höjd beredskap och används sedan många år av flertalet aktörer i det svenska krishanteringssystemet.
Qrisa™ är ett verktyg som används av myndigheter och organisationer inom såväl offentlig som privat sektor i hanteringen av incidenter och kriser. Systemet är flexibelt och anpassningsbart till er verksamhets unika behov och har även sin utgångspunkt enligt internationell standard för säkerhet, resiliens och krishantering
Ett komplett system för att kunna bedriva krisledningsarbetet på ett säkert sätt.
*ett urval av de anpassningar som görs utifrån kundens behov
Qrisa erbjuder en säker infrastruktur för att tryggt och effektivt hantera olika krissituationer. Samla relevant information rörande händelsen på ett ställe med hög säkerhet (informationssäkerhet KLASS3).
I Qrisa lägger du in och anpassar händelsespecifika planer baserat på olika scenarier vilka kan aktiveras vid en specifik händelse.
Möjliggör säker tillgång till exempelvis uppdaterade krisplaner, checklistor och kontaktlistor. Hantera och redigera dokument på ett säkert sätt med Qrisas inbyggda funktion för dokumenthantering.
Qrisa använder flerfaktors-autentisering (även kallat tvåstegsverifiering) för extra säkerhet vid inloggning.
Qrisa anpassar åtkomst baserat på användarnas olika roller i krisorganisationen och tilldelade behörigheter. Rollerna kan enkelt redigeras av organisationens egna administratörer.
Qrisa möjliggör anpassade checklistor för snabb respons vid händelser och kriser. Detta inkluderar tilldelning av ansvarsområden, definierade steg för eskalering samt åtgärder.
Qrisa är en webbaserad lösning med tillhörande mobilapplikation. Systemet möjliggör snabb och effektiv respons, samordning och kommunikation.
Qrisa kan användas både för att registrera och hantera löpande incidenter (i exempelvis beredskapsfunktion) som vid större händelser och kriser, vilka kräver eskalering till krisledningar.
Samla hela krisledningsprocessen till samma system. Qrisa integrerar övergången från beredskapsfunktionens arbete (t.ex. TiB) till aktivering av krisorganisation, krishantering respektive återgång.
Skapa överblick och kontroll vid alla era händelser. Visualisera lägesbild, inriktningar och prioriteringar, generera åtgärdsplaner och skapa en tydlig roll- och ansvarsfördelning.
Qrisa inkluderar konkreta stabsverktyg för bland annat analys, planering, samverkan och samordnad informationsdelning.
Automatiserad och manuell loggboksfunktion för att dokumentera och spåra aktiviteter under pågående händelse. Förenkla er uppföljning, utvärdering och efterlevnad av lagkrav för dokumentation.
Qrisa hjälper er att skapa överblick genom att visualisera genomförda och planerade aktiviteter för att underlätta samordning internt och externt.
Genom att sammanställa lägesbilder från understående ledningsnivåer får ni en aktuell samlad lägesbild på övergripande ledningsnivå.
Genomför säkra och effektiva digitala möten med hjälp av integrerad och krypterad video- och chatt-funktion med mobil tillgänglighet.
Kalla in personal till krisledningsorganisationen via olika kanaler (SMS, mail, pushnotis) samt få en tydlig sammanställning över alla personers status.
Kommunicera snabbt och effektivt mellan krisledningsteamet och berörda målgrupper, både internt och externt, för att underlätta samordning och informationsutbyte.
Larma vid akut händelse (t.ex. pågående dödligt våld vid skola PDV).
Qrisa erbjuder en säker infrastruktur för att tryggt och effektivt hantera olika krissituationer. Samla relevant information rörande händelsen på ett ställe med hög säkerhet (informationssäkerhet KLASS3).
I Qrisa lägger du in och anpassar händelsespecifika planer baserat på olika scenarier vilka kan aktiveras vid en specifik händelse.
Möjliggör säker tillgång till exempelvis uppdaterade krisplaner, checklistor och kontaktlistor. Hantera och redigera dokument på ett säkert sätt med Qrisas inbyggda funktion för dokumenthantering.
Qrisa använder flerfaktors-autentisering (även kallat tvåstegsverifiering) för extra säkerhet vid inloggning.
Qrisa anpassar åtkomst baserat på användarnas olika roller i krisorganisationen och tilldelade behörigheter. Rollerna kan enkelt redigeras av organisationens egna administratörer.
Qrisa möjliggör anpassade checklistor för snabb respons vid händelser och kriser. Detta inkluderar tilldelning av ansvarsområden, definierade steg för eskalering samt åtgärder.
Qrisa är en webbaserad lösning med tillhörande mobilapplikation. Systemet möjliggör snabb och effektiv respons, samordning och kommunikation.
Qrisa kan användas både för att registrera och hantera löpande incidenter (i exempelvis beredskapsfunktion) som vid större händelser och kriser, vilka kräver eskalering till krisledningar.
Samla hela krisledningsprocessen till samma system. Qrisa integrerar övergången från beredskapsfunktionens arbete (t.ex. TiB) till aktivering av krisorganisation, krishantering respektive återgång.
Skapa överblick och kontroll vid alla era händelser. Visualisera lägesbild, inriktningar och prioriteringar, generera åtgärdsplaner och skapa en tydlig roll- och ansvarsfördelning.
Qrisa inkluderar konkreta stabsverktyg för bland annat analys, planering, samverkan och samordnad informationsdelning.
Automatiserad och manuell loggboksfunktion för att dokumentera och spåra aktiviteter under pågående händelse. Förenkla er uppföljning, utvärdering och efterlevnad av lagkrav för dokumentation.
Qrisa hjälper er att skapa överblick genom att visualisera genomförda och planerade aktiviteter för att underlätta samordning internt och externt.
Genom att sammanställa lägesbilder från understående ledningsnivåer får ni en aktuell samlad lägesbild på övergripande ledningsnivå.
Genomför säkra och effektiva digitala möten med hjälp av integrerad och krypterad video- och chatt-funktion med mobil tillgänglighet.
Kalla in personal till krisledningsorganisationen via olika kanaler (SMS, mail, pushnotis) samt få en tydlig sammanställning över alla personers status.
Kommunicera snabbt och effektivt mellan krisledningsteamet och berörda målgrupper, både internt och externt, för att underlätta samordning och informationsutbyte.
Larma vid akut händelse (t.ex. pågående dödligt våld vid skola PDV).
Qrisa™ kan skräddarsys utifrån era grundförutsättningar, behovet för organisationens digitala krisledning och behovet av funktionalitet. Systemet kan användas för att registrera och hantera både löpande incidenter och större händelser och kriser, vilka kräver eskalering till krisledningar. Qrisa™ utgår från metoder och standarder från svenska och europeiska myndigheter och institutioner liksom best practice från mPowerments omfattande erfarenhet på området.
Qrisa™ är skalbart och anpassningsbart med utgångspunkt i våra grundpaket och möjliga optioner, vilket skapar stora förutsättningar att använda systemet även i vardagen. Systemet uppfyller aktuella lagar och krav för myndighetsutövning, dokumentation och sekretess samt erbjuder säkra mötesrum där känslig information och ärenden kan diskuteras på ett tryggt sätt. Systemet är oberoende av tidigare IT-infrastruktur och kan användas helt isolerat ifrån verksamheten med en egen användarbas och roller. För central styrning gällande användare och roller finns möjlighet att integrera med verksamhetens AD/AAD.
Krisledningsmetodiken som ligger till grund för Qrisa™ är baserad på nationella processer och koncept för stabs- och ledningsmetodik. Dessa principer följer best practise, är väl beprövade och tillämpas sedan många år av flertalet aktörer i det svenska krishanteringssystemet. Metodiken kan tillämpas oavsett verksamhet, ledningsnivå eller händelse - även vid mindre och mer vardagsnära incidenter och händelser.
Principer för att underlätta ledning, samverkan, inriktning och samordning är i enlighet med MSB:s Gemensamma grunder för samverkan och ledning. Systemet har även sin utgångspunkt enligt internationell standard för säkerhet, resiliens och krishantering.
Utifrån era behov kan vi som strategisk partner därefter stödja er med utbildning, rådgivning och stöd – före, under och efter krisen.
Inledande möte och workshop där vi klarlägger grundförutsättningarna och behovet för organisationens digitala krisledning.
Introduktion av systemet och utbildning adminpanel (konfiguration av systemet, användare och grupper utifrån aktuell krisorganisation, behörigheter etc.)
Utbildning av nya användare. Presentation av systemet, FAQ inkl genomgång av inställningar, utbildning/livetest av funktioner samt frågestund.
Qrisa™ riktar sig till offentliga aktörer och privata verksamheter som värderar säkerhet och integritet högt. Qrisa™ samlar hela krisledningsprocessen till ett och samma ledningssystem och stödjer såväl stora och små organisationer i hanteringen av incidenter och kriser.
Qrisa™ är flexibelt och anpassningsbart till olika typer av händelser och organisationers unika behov. Låt Qrisa™ växa tillsammans med er. Systemet är modulärt vilket möjliggör smidig skalbarhet.
Intuitivt och användarvänligt gränssnitt gör det möjligt för användare att snabbt bli produktiva. Vårt mål med Qrisa är att göra krishantering så enkelt och effektivt som möjligt.
Genomför övningar och träningar enskilt eller i grupp, med eller utan lärarhandledning.
Systemet anpassas utifrån användarens roll och behörighet i krisorganisationen, vilket skapar förutsättningar för att ha tillgång till rätt information vid rätt tid.
Låt oss visa och berätta mer om vad Qrisa kan göra för er under ett möte!